Bindweefselmassages

Heeft u bepaalde klachten waar u mee blijft tobben? Dan kunnen bindweefselmassages u uitkomst bieden. Bindweefselmassage is een reflexzonemassage. Door de juiste zone bij u te stimuleren kunnen uw klachten verdwijnen.

Waarvoor helpen bindweefselmassages?

Bindweefselmassages hebben een positief effect op verschillende klachten zoals hoofdpijn en migraine, buik en borstkas aandoeningen, maag- en darmaandoeningen, doorbloedingsstoornissen, chronische verkoudheid, gewrichtsproblemen en slapeloosheid. Ook kunt u bindweefselmassages laten doen voor huidaandoeningen zoals een verslapte of slecht doorbloede huid, cellulitis, striae en littekenweefsel.

Hoe passen wij bindweefselmassages toe?

PhysioCare begint niet zomaar met bindweefselmassages bij u. Het is namelijk belangrijk dat wij eerst uw lichamelijke conditie, mentale welbevinden en eventueel medicijngebruik bespreken. Al deze elementen hebben invloed op uw behandeling. Vervolgens onderzoekt onze fysiotherapeut uw rug. Door het bindweefsel in de rug te duwen en op te tillen, kan de therapeut opmaken waar uw probleemzones zich bevinden.Aan de hand van het onderzoek zal de fysiotherapeut uw behandelmethode bepalen. Er zijn namelijk verschillende vormen van bindweefselmassage. Bij de oppervlakkige techniek manipuleert de fysiotherapeut heel voorzichtig door middel van lichte strijkingen met de vingertoppen. Een andere techniek is het rollen van huidplooien, om zo de bindweefsels los te maken van de onderlaag. Dit kan pijnlijk zijn. Bij de derde techniek trekt de fysiotherapeut met de vingertoppen sporen in de huidplooien. Ook dit kan scherp en snijdend aanvoelen.

Wat is bindweefsel?

Bindweefsel is de laag die zich tussen de huid en de spieren bevindt. Bindweefsel heeft een steunende, verzorgende en verbindende functie binnen het lichaam. Het beschermt de organen en bepaalt tevens hun vorm. Bloedvaten worden via het bindweefsel naar hun organen geleid. Het lichaam is opgedeeld in een soort van zones. Alle inwendige organen en andere delen van het lichaam hebben een projectiegebied op het bindweefselvlak onder de huid. De zenuwen die ervoor zorgen dat onze organen werken, lopen door de wervelkolom. Vanuit de wervelkolom ontspringen ze via de wervels naar verschillende delen of organen in het lichaam.

Klachten door verkleving bindweefsel

Klachten in het hele lichaam kunnen ontstaan door een verkleving in het bindweefsel. Een voorbeeld: De zenuw die de maag aanstuurt, komt halverwege de rug vanuit het ruggenmerg. Wanneer u maagklachten heeft, is dat op deze plek, halverwege de rug, voelbaar. Op deze plek is een verhoogde spanning voelbaar en de huid kan minder goed verschoven worden. Wanneer u deze zone door ons laat behandelen met bindweefselmassages, kunnen uw maagklachten verminderen. Zo heeft elk orgaan een gebied of zone op de rug.

Wilt u een afspraak maken of meer informatie over bindweefselmassages? Of meer informatie over andere behandelmethodes? Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van onze praktijken in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02.