Mertens Pain Relief Therapy

Als u last heeft van chronische pijn is dat erg vervelend en heeft dat vaak een negatieve invloed op uw leven. Met de Mertens Pain Relief Therapy helpen wij u af van uw chronische hoofdpijn, nekpijn of migraine. Om uw chronische pijn duurzaam te kunnen bestrijden, is het belangrijk om niet de symptomen aan te pakken, maar de kern van het probleem.

Uw pijn bestrijden met de Mertens Pain Relief Therapy

Chronische pijn is zeer vervelend én zeer complex. Soms ligt de oorzaak van uw pijn niet in het ledemaat waar u de pijn voelt. Maar waar komt uw pijn dan vandaan? En hoe zit het met de andere vormen van chronische pijn, waarvoor u geen verklaring heeft? Elk jaar krijgen duizenden mensen te horen van artsen en therapeuten dat er niets te doen is aan hun chronische pijnklachten. De boodschap die veel mensen te horen krijgen is: ‘leer er maar mee leven’. Bij PhysioCare willen wij u juist helpen als u kampt met chronische pijn. Met die reden heeft Sjoerd Mertens, fysiotherapeut en eigenaar van PhysioCare Nederland, de Mertens Pain Relief Therapy ontwikkeld. Met de Mertens Pain Relief Therapy helpen wij u en iedereen met chronische hoofdpijn, nekpijn of migraine van hun klachten af. Er zijn namelijk wel degelijk oplossingen!

Samen tot de oplossing komen

De Mertens Pain Relief Therapy is een samenspel tussen cliënt en therapeut. Sjoerd neemt uitgebreid de tijd om inzichtelijk te maken hoe uw lichaam functioneert, waar uw pijn vandaan komt en welke oplossingen hij daarvoor ziet. Zolang u niet begrijpt waarom uw lichaam reageert zoals het doet, kunt u immers ook niet gericht werken aan een oplossing.

De Mertens Pain Relief Therapy

Om uw chronische pijn duurzaam te kunnen bestrijden, is het belangrijk om niet de symptomen aan te pakken, maar de kern van het probleem. Om dit effectief te kunnen doen, bestaat de Mertens Pain Relief Therapy uit twee onderdelen: behandeling en bewustwording.

1: De behandeling
De Mertens Pain Relief Therapy bevat veel elementen uit triggerpoint therapie en fasciatherapie. Triggerpoints zijn spierknopen. Het zijn verkrampingen van spiervezels op de plek waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking, met als gevolg slechte doorbloeding en ophoping van afvalstoffen. Fascia zijn de bindweefselvliezen die alle spieren, gewrichten, botten en organen omgeven. Ze zorgen ervoor dat uw spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen bewegen. Wat triggerpoints en fascia gemeen hebben, is dat ze uitstraling kunnen veroorzaken naar andere delen van uw lichaam.

2: De bewustwording
Bewustwording van uw lichaam en gedrag is een belangrijk aspect van de Mertens Pain Relief Therapy. Verkeerde beweging, houding of voeding kunnen immers belangrijke veroorzakers zijn van uw chronische klachten. Denk aan een verkeerde houding op kantoor, langdurige stress of een tekort aan vitamines en mineralen. Aan de hand van een grondige analyse van uw gedrag, stellen wij veranderingen voor die voor verlichting van de klachten zullen zorgen. Zo leren wij u bijvoorbeeld bewust uw nek- en schouderspieren te ontspannen. Dit is cruciaal om het herstel van de triggerpoints mogelijk te maken.

Mertens Pain Relief Therapy tegen chronische pijn

Als u chronische pijn heeft, heeft u pijnen waar geen verklaring voor te vinden is en pijnen die constant aanwezig zijn of met enige regelmaat terugkeren. Chronische pijn is niet alleen vervelend vanwege het daadwerkelijk ervaren van de pijn, het heeft daarnaast ook een emotionele bagage. Zo kan er angst zijn voor de pijn. Deze angst kan bijvoorbeeld voorkomen bij migraine, omdat u niet weet wanneer de migraine weer zal beginnen. Wanneer er sprake is van constante pijn, kan het zo ernstig zijn dat het iemand zelfs tot wanhoop kan drijven. Eén op de vijf mensen lijdt aan chronische pijn. In Nederland zijn dat ruim drie miljoen mensen.

Kosten en tijdsduur Mertens Pain Relief Therapy

De Mertens Pain Relief Therapy bestaat niet uit een vast aantal sessies. De therapie vullen wij voor u persoonlijk in en de totale duur hangt af van de vorderingen die u maakt. Aan het eind van elke sessie bepaalt u samen met Sjoerd of en wanneer het wenselijk is om elkaar weer te zien. Normaliter is dit op wekelijkse basis. Na de intake van € 80, – kosten de vervolgsessies € 60,-. De behandelingen kunt u declareren als fysiotherapie. De vergoeding is afhankelijk van uw verzekering.

Neem contact met ons op voor meer informatie over de Mertens Pain Relief Therapy of het maken van een afspraak in één van de praktijken van PhysioCare Nederland in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02. Lees ook het verhaal van Nelly met ernstige migraine over haar ervaring met de Mertens Pain Relief Therapy.

Mertens Pain Relief Therapy in de praktijk

Intake

Wij ontvangen u hartelijk en stellen u op uw gemak in de behandelruimte. Wilt u een kop koffie, thee of water? Dan schenken we deze graag voor u in. Vervolgens nemen we alle tijd om naar u te luisteren en u op uw gemak te stellen. Aan de hand van uw verhaal stellen we een aantal vragen zodat wij duidelijk in kaart kunnen brengen waar mogelijk uw klachten vandaan komen. Zo willen wij graag meer weten over uw pijn, maar ook over uw dagelijkse activiteiten en uw voedingspatroon.

Onderzoek

In het onderzoek gaan we op zoek naar de punten in de spieren die de voor u herkenbare pijn opwekken. We kijken naar de stijfheid en bewegelijkheid in uw nek en schouders. Verder is er hele specifieke aandacht voor uw lichaamshouding tijdens het zitten, staan en bewegen. Onze bevindingen uit de intake en het onderzoek bespreken we met u. We leggen duidelijk uit welke factoren bij u van invloed zijn op uw klachten en gaan vervolgens over op het behandelen hiervan.

Behandelplan

De behandeling bestaat uit een hands-on en hands-off gedeelte.

Hands-on:
Wij passen onze eigen ontwikkelde technieken toe, waarbij u een actieve beweging maakt en wij het weefsel op rek brengen. Dit zorgt voor een verbeterde bewegelijkheid en ontspanning van uw spieren. Bij de behandeling gebruiken wij de volgende behandeltechnieken:

1. Bindweefselmassage
2. Myofasciale release technieken
3. Triggerpoint technieken
4. Mobilisatie van de nekwervels, de lage rug en het bekken
5. Ontspanningsmassage.

Onze hands-on visie:
Het lichaam bestaat uit meerdere lagen. De huid als bovenste laag en de gewrichten als diepste laag. Via bovenstaande technieken laten we laag voor laag ontspannen, want elke laag is van invloed op hoofdpijn en/of lage rugpijn. Dit zorgt voor directe ontspanning in het gebied waar uw klachten zitten.

Hands-off:
• Uw houding tijdens zitten, staan en bewegen is een belangrijk aspect. U leert een correcte houding waarin uw nek juist gepositioneerd is ten opzichte van uw lichaam.
• U leert oefeningen om uw nekspieren en schouderspieren te trainen.
• U leert rekoefeningen waardoor u de spieren kunt ontspannen.

Uniek aan de Mertens Pain Relief Therapy

• Lange behandelingen van 45 tot 60 minuten
  • Optimale persoonlijke aandacht
  • Gerichte oefeningen voor thuis
  • Ook voeding, dagelijkse activiteiten en het geestelijke aspect nemen we mee.