RunningCare

RunningCare

Vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op en we kijken graag hoe we u kunnen helpen.

Bij RunningCare maken we een uitgebreide analyse om erachter te komen waar het probleem vandaan komt. Dit doen we door uit te zoomen van het geblesseerde gebied en het totaalbeeld te bekijken. De oorzaak zou zich namelijk zomaar op een andere plek kunnen bevinden dan waar u de klachten ervaart! In een gesprek worden o.a. uw activiteiten, uw voorgeschiedenis en eventuele klachten in kaart gebracht. Hierna volgt een onderzoek en/of een loopanalyse met camerabeelden. Op de beelden is te zien wat er gebeurt wanneer u loopt. Hierdoor worden mogelijke compensaties of instabiliteit zichtbaar. In een onderzoek worden uw spierkracht, spierlengte en de beweeglijkheid van uw gewrichten getest.

Wanneer de oorzaak van de klachten duidelijk is, wordt bepaald hoeveel begeleiding er nodig is om het probleem op te lossen. Soms is alleen advies over de juiste opbouw voldoende, maar vaak zal een oefenprogramma voor thuis worden meegegeven, wat uit kracht, stabiliteit of rekoefeningen kan bestaan. Het is ook mogelijk dat u een paar behandelingen fysiotherapie nodig heeft om het probleem te verhelpen, bijvoorbeeld wanneer tijdens het lichamelijk onderzoek beperkingen zijn gevonden.MAAK EEN AFSPRAAK

Het is een enorme trend momenteel: hardlopen! Zelfstandig of in een groep, voor een goed doel, recreatief of in wedstrijdvorm, een marathon, obstakelrun of trailrun; alles is mogelijk! Je hebt er vrijwel geen materiaal voor nodig, het kost weinig tijd en je kunt je eigen tempo en afstand bepalen, waardoor het voor bijna iedereen toegankelijk is. Kortom; je hoeft alleen maar een paar hardloopschoenen te kopen en daarna kan er weinig meer misgaan! Maar is dit eigenlijk wel zo?

Kan iedereen hardlopen?
Binnen de hardlooptrend heerst de aanname dat hardlopen niet moeilijk is! Je moet conditie opbouwen om het langer vol te kunnen houden, maar het rennen zelf hoef je niet te leren, dit kon je immers als kind al! Toch zien wij in de praktijk ontzettend veel hardloopblessures, waaruit blijkt dat hardlopen minder vanzelf gaat dan gedacht wordt. Je lichaam, je looptechniek en je trainingsopbouw moeten wel degelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen om klachten te voorkomen.

Wat is overbelasting?
Vaak wordt overbelasting in verband gebracht met ‘teveel gedaan hebben’. Dit is deels terecht. Overbelasting wil zeggen dat een lichaam(sdeel) meer moest leveren (belasting) dan deze op dat moment aankon (belastbaarheid)! Het kan dus inderdaad zo zijn dat je belasting te hoog was (te snel opgebouwd, te weinig rust), maar het kan ook zo zijn dat de belastbaarheid gedaald is!

Een verminderde belastbaarheid kan drie verschillende oorzaken hebben:

  • Het betreffende lichaamsdeel is niet sterk genoeg:
    Je hebt niet teveel gedaan, maar het lichaamsdeel kan normale belasting niet aan, doordat het hiervoor te zwak is.
  • Het betreffende lichaamsdeel wordt in verhouding zwaarder belast dan andere lichaamsdelen:
    Dit kan komen doordat bepaalde spieren niet goed met elkaar samenwerken, door een verkeerde looptechniek of doordat een ander lichaamsdeel te zwak is en het geblesseerde lichaamsdeel hiervoor compenseert.
  • Het lichaam heeft een algeheel energietekort:
    Wanneer je bijvoorbeeld ziek bent geweest, slecht slaapt, te weinig voedingsstoffen of vocht binnenkrijgt of wanneer je lichaam extra energie nodig heeft voor mentale processen, omdat je erg veel spanning of stress ervaart of het heel erg druk is op je werk, blijft er minder of geen energie over voor fysieke processen. Vaak is dan het zwakste of zwaarst belaste lichaamsdeel als eerste de klos.

Kracht en stabiliteit
Tijdens het lopen werken spieren door het hele lichaam nauw met elkaar samen. Je beweegt je armen en benen om jezelf voorwaarts te verplaatsen en tegelijkertijd zorgen weer andere spieren ervoor dat je stabiel blijft terwijl je dit doet! Hoe beter je stabiliteit is, hoe minder kans op blessures (en hoe efficiënter je loopt). De stabiliteit kan op verschillende manieren verstoord raken. Zoals hierboven beschreven staat kan het gebeuren dat een of meerdere spieren binnen de samenwerking niet sterk genoeg zijn, waardoor andere spieren hiervoor moeten compenseren. Krachttraining van de zwakkere spieren kan nu een oplossing bieden. Ook kan het gebeuren dat alle spieren wel sterk genoeg zijn, maar niet goed met elkaar samenwerken, doordat de hersenen de samenwerking niet goed aansturen. De samenwerking kan bijvoorbeeld verstoord zijn geraakt door een operatie, een val of een periode van pijn of inactiviteit. In dit geval is het van belang om coördinatie en balans oefeningen te doen, om de aansturing te oefenen.

Heb ik een blessure?
Voel ik vermoeidheid of een blessure? Kan ik het erger maken? Moet ik juist wel of juist niet trainen?
Dit zijn de voornaamste vragen waarmee mensen binnenkomen, wanneer zij klachten hebben door het hardlopen. Het is erg belangrijk om te weten wat de signalen van je lichaam betekenen, zodat je op de juiste manier kunt reageren! Heb je ergens pijn, neem dan wat langer rust, train wat minder intensief of probeer rekoefeningen. Stop bij de volgende symptomen direct met hardlopen en trek aan de bel, je hebt waarschijnlijk een blessure:

  • de pijn voelt scherp of stekend aan
  • de pijn wordt erger als je doorloopt
  • de pijn blijft doorzeuren als je stopt
  • pijn in rust (of ‘s nachts)
  • zwelling, warmte of verkleuring op de plek van de pijn

Wanneer maak ik een afspraak?

  • U heeft klachten en weet niet wat u eraan moet doen
  • U heeft (nog) geen klachten en wil weten of u verhoogd risico loopt (blessurepreventie)
  • U wil gaan hardlopen, maar weet niet hoe u moet beginnen
  • U gaat trainen voor bijvoorbeeld een marathon en u wilt weten of u goed bent voorbereid