Triggerpoint therapy

Heeft u last van spierknopen oftewel triggerpoints? Kleine pijnlijke verhardingen in uw spieren? Dan is onze Triggerpoint therapy de juiste behandeling voor u. Triggerpoint therapie is erop gericht om uw spierknopen te verwijderen. Door de verharding te masseren, worden de afvalstoffen afgevoerd en kan de spierophoping zich weer ontspannen. Daarmee neemt de spanning in uw spier af en zullen ook uw pijnklachten verdwijnen.

Wat is Triggerpoint therapy?

Triggerpoints zijn de meestvoorkomende directe oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam. Het zijn kleine verkrampingen in bijvoorbeeld de spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen. Hoewel triggerpoints meestal in de spieren zitten, kunnen deze ook in kapsels, banden en pezen voorkomen. Met Triggerpoint therapie verwijderen wij uw spierknopen. Dankzij het masseren van de verharding worden de afvalstoffen afgevoerd. De spierophoping kan zich hierdoor weer ontspannen. Daarmee neemt de spanning in uw spier af en verdwijnen ook de pijnklachten. Afhankelijk van de ernst van de triggerpoints, kan één tot enkele behandelingen voldoende zijn om de klacht weg te nemen.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints zijn vervelend omdat ze uw dagelijks leven behoorlijk kunnen belemmeren. Triggerpoints kunnen op allerlei manieren ontstaan. Een veelvoorkomende oorzaak is stress. Maar ook ongezonde voeding, langdurige eenzijdige belasting of langdurig aanspannen met verkramping als gevolg, kunnen de oorzaak zijn van uw spierknopen. Daarnaast kan ook een trauma de oorzaak zijn, zoals een whiplash of een operatie. De doorbloeding van de spieren wordt hierdoor beïnvloedt, waardoor knopen kunnen ontstaan. Triggerpoints veroorzaken lokale pijn, vaak met uitstraling, doordat de afvalstoffen te lang achterblijven in de spierknoop.

Wat zijn de symptomen van triggerpoints?

Triggerpoints kunnen stijfheid en pijn veroorzaken, maar ook bewegingsbeperkingen en krachtverlies behoren tot de klachten. Een spierknoop zorgt er namelijk voor dat de spiervezels in rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking met een slechte doorbloeding, waardoor afvalstoffen zich ophopen. Oftewel, een triggerpoint is een bundel spiervezels dat zich niet ontspant. Triggerpoints kunnen in principe door uw hele lichaam voorkomen, maar de meeste mensen hebben last van spierknopen in rug, schouders en nek.

Neem contact met ons op voor meer informatie over Triggerpoint Therapy of het maken van een afspraak in één van de praktijken van PhysioCare Nederland in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02.