Bekkenpijn

Bekkenpijn is een blessure die voornamelijk voorkomt bij vrouwen. Vaak gaan deze klachten samen met zwangerschap. Tijdens of na de zwangerschap kunnen pijnklachten ontstaan in en rond het bekken. Een aanstichter van deze pijnklachten kan een instabiel bekken zijn. Gelukkig kunnen deze klachten van bekkenpijn verholpen worden met de juiste oefeningen en begeleiding. PhysioCare helpt u daarbij.

Wat is de oorzaak van bekkenpijn?

Zoals gezegd ontstaat bekkenpijn vaak tijdens of na de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap worden gewrichtsbanden losser en slapper. De spieren en het bindweefsel worden soepeler. Al deze aanpassingen van het lichaam zijn nodig om het geboortekanaal te vergroten tijdens de bevalling. U kunt hierdoor last krijgen van een instabiel bekken. Wanneer u last heeft van een instabiel bekken, verschuiven de botten ten opzichte van elkaar. Deze belanden daardoor in een verkeerde positie. Dit veroorzaakt de bekkenpijn. U kunt hierdoor beperkingen met bewegen ervaren en het bekken kan pijn doen. Deze pijn aan uw bekken kan echter verholpen worden door de gewichten weer op de juiste manier te laten functioneren.

Het bekken

Het bekken is het gedeelte van het lichaam dat de romp met de benen verbindt. Het speelt een belangrijke rol bij de houding en beweging van het onderlichaam. Daarnaast beschermt dit gedeelte van het skelet de organen in het bekken zoals de blaas, de baarmoeder met de vagina en de darmen en bij de mannen de blaas en de darmen. De drie botdelen waaruit het bekken bestaat zijn de linker en rechter bekkenhelft en daartussenin, aan de achterzijde, het heiligbeen met onderaan het stuitje. Op het punt waar die drie botdelen samenkomen, zitten drie gewichten, namelijk het schaambeen aan de voorzijde en aan de achterzij van het heiligbeen zitten de SI gewrichten.

Het bekken wordt bij elkaar gehouden door verschillende banden en spieren. Het bekken, de gewrichtsbanden, de spieren, de bekkenorganen en de bekkenbodem vormen samen een geheel en beïnvloeden elkaar. Een gezond bekken zorgt voor een stabiele basis van het lichaam. Maar pijnklachten in het bekken kan een nare klacht zijn die u belemmeren in uw dagelijkse bezigheden.

Behandeling bij bekkenpijn

Wanneer u last heeft van bekkenpijn, is het raadzaam om hulp van een fysiotherapeut in te roepen. De fysiotherapeut begeleidt u met goede oefeningen die bekkenpijn kunnen verminderen of wegnemen. Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van onze praktijken in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag.