Chronische hoofdpijn

Hoofdpijn is vervelend, maar hoofdpijn die niet weg gaat of op zeer regelmatige basis terugkeert is natuurlijk nog veel erger. Wanneer klachten lange tijd aanhouden of met regelmaat terugkomen, spreken we van chronische hoofdpijn. Pijn is normaal een signaal van het lichaam dat er iets mis is, maar wanneer je last hebt van chronische hoofdpijn, heeft deze pijn geen waarschuwende functie meer. Het zorgt vaak vooral voor veel stress en het kan uw dagelijks functioneren behoorlijk verstoren.

Oorzaak van chronische hoofdpijn

Maar liefst 500.000 Nederlanders hebben last van chronische hoofdpijn klachten. Dit betekent dat zij meer dan 15 dagen per maand hoofdpijn hebben. De oorzaak van chronische hoofdpijnklachten kunnen uiteenlopen. Overmatig medicijngebruik is bij een kwart van de mensen de oorzaak van chronische hoofdpijn. Maar bij het merendeel van de patiënten worden de chronische hoofdpijnklachten niet veroorzaakt door het gebruik van medicijnen. De hoofdpijnklachten, zoals migraine en chronische spanningshoofdpijn, komen dan ergens anders vandaan. Een ongeval, trauma of whiplash kunnen bijvoorbeeld veroorzakers zijn van chronische hoofdpijn. Maar soms is de oorzaak veel eenvoudiger zoals bijvoorbeeld het dragen van een verkeerde bril of lenzen. Voor het behandelen van chronische pijnklachten is het van belang de oorzaak van de symptomen te achterhalen. Op die manier kunnen wij de oorzaak aanpakken.

Behandeling van chronische hoofdpijn

Vaak wordt gedacht dat chronische pijn moeilijk tot zeer moeilijk behandelbaar is, omdat er geen lichamelijke oorzaak voor te vinden is of omdat de oorzaak niet weg te nemen is. Er wordt dan meestal aangeraden om pijnstillers te slikken, maar deze werken vaak maar beperkt.

Mertens Pain Relief Therapy tegen chronische pijnklachten

Speciaal voor de mensen die leven met chronische hoofdpijnklachten en andere chronische pijnklachten, heeft PhysioCare Nederland de Mertens Pain Relief Therapy ontwikkeld. Sjoerd Mertens, fysiotherapeut en eigenaar van PhysioCare Nederland, heeft deze behandeling ontwikkeld omdat hij gelooft in een oplossing voor chronische pijnklachten. De Mertens Pain Relief Therapy bestaat uit twee onderdelen: behandeling en bewustwording. U kunt alles over deze behandelmethode lezen op de speciale pagina over Mertens Pain Relief Therapy. Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van onze praktijken in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag.