Chronische spanningshoofdpijn

Bij chronische spanningshoofdpijn heeft u tenminste 15 dagen per maand last van spanningshoofdpijn. Het wordt ook wel ‘chronische dagelijkse hoofdpijn’ genoemd, omdat veel mensen deze hoofdpijn elke dag hebben. Het woord chronisch betekent ‘aanhoudend’ (het betekent niet ‘ernstig’, zoals sommige mensen denken. De ernst van de hoofdpijnen kan variëren van licht tot zwaar). Vanwege het aanhoudende karakter van de hoofdpijnen, kan het u erg belemmeren bij uw dagelijkse bezigheden en pijnlijk zijn.

Wat veroorzaakt chronische spanningshoofdpijn?

Zoals de naam al verklaart: chronische spanningshoofdpijn klachten kunnen het gevolg zijn van spanning. Veel spanningshoofdpijnen ontwikkelen zich zonder aanwijsbare reden. Spanningshoofdpijn werd voorheen toegeschreven aan een verhoogde spanning van de spieren in de nek, schouders en het gezicht. De spanning in deze spieren kan ontstaan door zowel psychische- als lichamelijke factoren.

Psychische factoren van spanningshoofdpijn zijn stress. In een stressvolle periode op school, werk of thuis, kunnen de spieren verkrampen en dit kan hoofdpijn veroorzaken. Sommige mensen hebben juist in het weekend last van de spanningshoofdpijn, wanneer de doordeweekse stress wegvalt. De lichamelijke toedracht van chronische spanningshoofdpijn kan bijvoorbeeld een verkeerde lichaamshouding zijn, het herhaaldelijk dezelfde beweging maken en grote inspanning, maar ook slaaptekort kan de spanningshoofdpijn veroorzaken.

Chronische spanningshoofdpijn ontwikkelt zich bij mensen die vaker dan normaal spanningshoofdpijnen hebben, totdat het elke dag voorkomt. Ongeveer 3% van de mensen heeft meer dagen per week last van spanningshoofdpijnen. Dan is er sprake van chronische spanningshoofdpijn.

Behandelen van chronische spanningshoofdpijn

Wanneer u last heeft van spanningshoofdpijn klachten, kunt u allereerst proberen te achterhalen waar de klachten vandaan komen. Slaapt u slecht? Heeft u last van stress? Hebt u bepaalde spieren zwaar belast de afgelopen tijd? Hoe zit u eigenlijk achter uw bureau? Het zijn allemaal mogelijke oorzaken die bij verandering de hoofdpijnklachten kunnen doen afnemen. Soms is het aanpassen van deze gewoontes niet voldoende en is het verstandig om een fysiotherapeut te laten kijken naar uw klachten. Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van onze praktijken in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02.