Migraine

Heeft u migraine? Dan heeft u last van een zeer belastende aandoening. Deze ernstige vorm van hoofdpijn brengt hevige pijn met zich mee en  verstoort uw leven regelmatig op de meest ongelegen momenten. Migraine kan leiden tot behoorlijke sociale beperkingen en zelfs tot problemen op werkgebied. De gemiddelde migrainepatiënt heeft zo’n twee aanvallen per maand, maar het kan ook veel vaker voorkomen. Maar liefst 33% van de vrouwen en 13% van de mannen heeft ooit een migraineaanval gehad. In principe kan iedereen ooit in zijn leven wel eens één of twee migraineaanvallen krijgen. U bent echter pas een migrainepatiënt, wanneer u regelmatig aanvallen heeft (gehad). Ruim 2,5 miljoen Nederlanders hebben last van migraine.

De kenmerken van migraine

Wanneer is een aanval van hoofdpijn nou migraine? Het verschil tussen deze twee is door hoofdpijnexperts uitgelegd aan de hand van verschillende symptomen. Een migraineaanval hoeft niet aan al deze criteria te voldoen. Wanneer uw hoofdpijn aan één of twee van deze kenmerken voldoet, bestaat de kans dat uw hoofdpijn migraine is:

• De hoofdpijn komt in aanvallen: iedere aanval heeft een duidelijk begin en eind.
  • Een aanval kan tussen de vier uur en drie dagen duren.
  • De pijn tijdens een aanval is ernstig, bonzend of kloppend.
  • De pijn tijdens een aanval neemt toe bij inspanning; bijvoorbeeld traplopen.
  • De hoofdpijn zit aan één kant van uw hoofd.
  • U kunt misselijk zijn of moeten braken.
  • U kunt overgevoeligheid voor geluid ervaren.
  • U kunt overgevoeligheid voor licht ervaren.

Hoe ontstaat migraine?

Over hoe migraine ontstaat en wat de oorzaak ervan is, is maar weinig bekend. Wel is bekend dat het geen psychische aandoening is. Het is een hersenziekte, waarbij een ontregeling van de hersenstam ervoor zorgt dat iemand een aanval van migraine krijgt. Maar waardoor die ontregeling ontstaat is niet duidelijk. Waarschijnlijk is een deel erfelijk bepaald, maar de gevoeligheid van de hersenen kan ook tijdelijk veranderen door bijvoorbeeld hormonale schommelingen, extreme vermoeidheid of veranderingen in de atmosfeer (bijvoorbeeld onweer of sneeuw). De hoofdpijn bij een migraineaanval ontstaat door prikkeling van bloedvaten en zenuwen in de hersenvliezen.

Behandeling bij migraine

Doordat er nog weinig bekend is over de oorzaak van migraine, is het lastig om deze hersenziekte te behandelen. Vaak krijgen patiënten zware medicijnen tegen de pijn. Er zijn enkele maatregelen die u kunt toepassen wanneer u een migraineaanval heeft, zoals het vermijden van licht, scherpe geuren en lawaai. Ook het opzoeken van een rustige, donkere kamer kan helpen, evenals een koude, natte kompres op het voorhoofd en de slapen leggen. Daarnaast kunt u ontspanningsoefeningen doen om de klachten te verlichten. Dit zijn allemaal maatregelen die u tijdens een aanval kunt toepassen, maar beter is uiteraard een toekomstige aanval te voorkomen.

Chronische hoofdpijn en Mertens Pain Relief Therapy

Speciaal voor u en iedereen die leeft met migraine en andere chronische pijnklachten, heeft PhysioCare Nederland de Mertens Pain Relief Therapy ontwikkeld. Sjoerd Mertens, fysiotherapeut en eigenaar van PhysioCare Nederland, heeft deze behandeling ontwikkeld uit zijn passie en geloof dat er een oplossing moet zijn voor chronische pijnklachten. De Mertens Pain Relief Therapy bestaat uit twee onderdelen: behandeling en bewustwording. U kunt alles over deze behandelmethode lezen op de speciale pagina over Mertens Pain Relief Therapy. Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van de praktijken van PhysioCare Nederland in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02.MAAK EEN AFSPRAAK