Chronische lage rugpijn

Wanneer rugklachten langer dan 3 maanden aanhouden, wordt gesproken van chronische lage rugpijn klachten. De klacht gaat dan niet zomaar over en lijkt als het ware een eigen leven te gaan leiden. De eigenlijke oorzaak van de lage rugpijn, bijvoorbeeld overbelasten, is dan al verdwenen, maar de klachten blijven bestaan. We spreken dan van aspecifieke lage rugklachten die zijn voortgekomen uit bijvoorbeeld houding, overbelasting, te weinig belasting, beperkte basisconditie of zelfs spanning/stress. Deze factoren kunnen tevens een rol spelen bij het niet herstellen van de klachten.

Oorzaak chronische lage rugpijn vaak onduidelijk

Niet bij iedere lage rugpijn wordt gesproken van chronische lage rugpijn. Van de mensen die acute lage rugpijn krijgen, is bij de helft de pijn binnen een week weer over en bij 95% is die pijn binnen 3 maanden weer voorbij. Slechts bij een klein deel van deze mensen is een specifieke oorzaak aan te wijzen voor de pijn. Een hernia bijvoorbeeld, of een verschuiving van de wervels ten opzichte van elkaar. Bij ruim 95% is deze oorzaak onduidelijk. We spreken dan van aspecifieke lage rugklachten. Bij aspecifieke klachten zijn er vaak wel slijtageverschijnselen zichtbaar op röntgenfoto’s, een CT-scan of een MRI-scan. Toch worden deze afwijkingen niet tot de specifieke oorzaken gerekend. Er zijn namelijk veel mensen die deze afwijkingen hebben, maar geen rugpijn hebben.

Wanneer rugklachten langer dan 3 maanden aanhouden, wordt gesproken van chronische lage rugklachten.

Behandelen van chronische lage rugpijn

Veel behandelaars tasten in het duister wanneer het gaat over het behandelen van chronische lage rugpijn. Vaak worden mensen met chronische pijnklachten afgescheept met ‘u zult ermee moeten leren leven’. Speciaal voor die mensen, heeft PhysioCare de Mertens Pain Relief Therapy ontwikkeld.

Om chronische lage rugpijn duurzaam te kunnen bestrijden, is het belangrijk om niet de symptomen aan te pakken, maar de kern van het probleem. Om dit effectief te kunnen doen, bestaat de Mertens Pain Relief Therapy uit twee onderdelen: behandeling en bewustwording. U kunt alles over deze behandelmethode lezen op de speciale pagina over Mertens Pain Relief Therapy. Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van onze praktijken in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02.