Lage rugpijn

Als u last heeft van spit, heeft u een heftige vorm van lage rugpijn. Lage rugpijn is een hele vervelende pijn, omdat het u behoorlijk kan belemmeren in uw bewegingsvrijheid. Zo kan het gebeuren dat u op een ochtend wakker wordt en u uw bed niet uit kunt komen omdat u niet meer kunt opstaan. Een lage rugpijn die zo hevig is, noemen we spit. Het lijkt dan alsof uw lichaam op slot zit.

Wat is spit?

Spit is een vervelende pijn onder in de rug die kan uitstralen richting bil of been. De pijn in de rug wordt veroorzaakt door verkramping van de rugspieren. Lage rugpijn kan zomaar ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging of door te snel overeind komen. Maar ook kan het zich ’s nachts nestelen nadat u uw rug overdag overbelast heeft. Spit kan ook langzamer ontstaan. Triggers zijn dan bijvoorbeeld: een verkeerde houding, vaak en lang moeten zitten, zwaar lichamelijk werk of stress.

Hoe voorkomt u spit?

Spit kan eenmalig zijn of kan regelmatig terugkomen. Uiteraard wilt u liever dat het niet terug komt. Gelukkig kunt u het ook voorkomen. Een manier om lage rugpijn tegen te gaan is bijvoorbeeld goed te letten op uw conditie. Beoefen bij voorkeur sporten die goed zijn voor uw rug. Dit zijn sporten zoals wandelen, fietsen en zwemmen. Een tweede aandachtspunt bij het voorkomen van lage rugpijn, is door goed te letten op uw houding in het algemeen. Loop, zit en sta met een rechte rug en met uw schouders naar achteren. Wissel regelmatig uw houding af. Wanneer u een baan heeft waarbij u veel zit, probeer dan tussendoor kleine stukjes te wandelen.

Behandelen van lage rugpijn

Lage rugpijn is gelukkig goed te behandelen. Met de juiste diagnose en behandeling door de fysiotherapeut is de kans groot dat de klachten verdwijnen. Tevens kunnen onze therapeuten u tips geven hoe u spit in de toekomst kunt voorkomen. Neem contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak in één van de praktijken van PhysioCare Nederland in RotterdamCapelle aan den IJssel of Den Haag of bel naar 010 458 57 02.